PC v motoru
V dnešní době by totiž automobil bez počítače asi neobstál. Proto se „šunky“ prodávají za hodně laciný peníz. Nemají počítač. Ale podívejme se ještě drobátko do historie. Třeba na nějaké skutečně staré auto jako na přiložených fotografiích. Vidíme na nich skutečné staříky, skutečné průkopníky automobilismu. Jsou to vozy, před kterými možná ještě běžel člověk s praporkem a varoval okolostojící lidi, že sem automobil jede. Tehdy auto nemělo ani stěrače, ani boční okna ani nic složitého. Motor byl tak jednoduchý, že by jej dnes opravilo i dítě. A to levou rukou a za chvilku.
Takové ty složitosti přinesla až moderní doba a už v trabantu byla boční okna a byl uzavřený. Novinky se pak jen hrnuly a dnes už je motor složitou záležitostí, kterou umí opravit jen několik expertů. A to je jeden přímo na ten motor a ten druhý na počítač, který ten motor a nejen ten řídí. Takže řidič má méně starostí a pomalu se blíží doba, kdy namačká někde cílové místo může si v autě číst, nebo klidně zdřímnout. No co, když už máme nad námi tolik družic proč by to tak nemohlo fungovat.
Bohužel, počítač stejně jako člověk je omylný a dělá chyby. Proto i na něj se musí odborně dohlížet. A když dělá něco, co jeho šéfíkovi, tedy řidiči a majiteli, nevyhovuje, musí přijít někdo kdo mu domluví. Ne tak jak to dělá amatér, totiž popadne kladivo a mlátí do toho bazmeku až z něj zbude pár desek s plošnými spoji. Ale umí se s tím počítačem domluvit tak, aby dělal s motorem to a tohle. Tam musí něco přidat a tamhle zase něco ubrat. A tím pádem se začne motor chovat tak, jak si to přeje majitel. Jízda je pak plynulejší, a dokonce je levnější. Ano, i tohle může svými příkazy do motoru zařídit. Tomu všemu se pak říká tunning. Ten se provádí v každé opravně automobilů a pro každou jejich značku. Například chiptuning Audi, Ford nebo Mercedes.